بازاریابی مهمترین عامل رونق یک کسب و کار است. متأسفانه بسیاری از کسب و کارهای کوچک طرح یا برنامه بازاریابی همه جانبه تدوین نمیکنند و از آنجا که طرح یا برنامه بازاریابی ندارند تاکتیکهای مختلف بازاریابی را به طور موقت تجربه کرده و موفقیتهایی جزئی به دست میآورند. حتی ممکن است به طور اتفاقی به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنند اما نمیتوانند اهداف، استراتژیها و تاکتیکهای درستی برای خود تدوین کنند.
امروزه ابزارهای بازاریابی آنلاین زیادی وجود دارند که میتوان از آنها برای تدوین یک برنامه بازاریابی مناسب استفاده کرد؛ با توجه به گسترش روشهای بازاریابی، کسب و کارها نباید هرگز از یک طرح و برنامه بازاریابی که به خوبی تدوین شده است چشمپوشی کنند.
برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیست؟
برنامه بازاریابی گزارشی است که استراتژی بازاریابی شرکت را برای سال یا ماه آینده مشخص میکند. هر کسی برای رشد کسب و کار خود به یک برنامه بازاریابی مشخص نیاز دارد. یک برنامه بازاریابی صحیح باید همه امور مرتبط با بازاریابی را دربربگیرد و برای آنها نقشه مشخصی داشته باشد؛ که شامل موارد زیر میشود:
- ویژگیهای مشتریان هدف
- نحوه رسیدن به مشتریان هدف
- نحوه حفظ مشتریان هدف (تا به مشتری دائمی تبدیل شوند)
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.