تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر اکوسیستم بازاریابی و ظهور نسل پنجم بازاریابی

چکیده

انقلاب صنعتی ۴.۰ تحولی عظیم درکلیه فرایندها وسیستم های شرکتها وسازمان ها به وجودآورده است،سیستم های سایبری وتحول دیجیتال کیفیت وسرعت ارائه خدمات رابه شدت توسعه داده ودرحال فراگیرشدن در جهان میباشد. جهان متاثر از دگرگونی های ایجاد شده در اثر انقلاب صنعتی۴.۰ میباشد این تغییرات به حدی در شیوه های نوین بازاریابی تاثیر داشته اند که دیگر شیوه های سنتی بازاریابی کاربردی نداشته وشرکت هایی که توان استفاده از تکنولوژی های جدید را نداشته باشند مزیت رقابتی خودراازدست خواهند دادو به مرور از صحنه رقابت حذف خواهند گردید،استفاده از کلان داده ها،زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دربازاریابی موجب تغییر اکوسیستم بازاریابی و ظهور نسل پنجم بازاریابی به شکل جهانی شده است.
به طور خاص ، این مطالعه برای درک تاثیرعناصر اصلی آانقلاب صنعتی ۴.۰، حوزه هایی که در آنها فعالیت می کنند و موارد استفاده فعلی مربوط به این فناوری ها، هر یک از این فناوری ها را عمیقاً بررسی می کند. پیش بینی می شود که پذیرش این فناوری های عصر جدید بر نتایج شرکت ها و مشتریان تأثیر بگذارد. با این حال ، این ها فناوری هایی هستند که به طور پویا در حال تکامل هستند و هنوز به طور کامل بررسی نشده و هنوز پتانسیل کامل آنها کشف نشده است. مقاله حاضر با مرور بیش از ۲۱ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی بازاریابی ضمن بررسی فناوری های ذکرشده تاثیر انقلاب صنعتی ۴.۰ بر اکوسیستم بازاریابی و ظهور نسل پنج بازاریابی را تبیین می نماید.

واژگان کلیدی:

انقلاب صنعتی ۴.۰، اکوسیستم بازاریابی، بازاریابی نسل چهار، بازریابی نسل پنج 

مقدمه

جهان طی سالها به حرکت خود به سمت آینده ای دیجیتالی ادامه داده است. امروزه فناوری ، بخشی بزرگ و جدایی ناپذیر از زندگی است که عوامل متعددی این تحول را ایجاد می کند. همانطور که مشتریان با رشد روزافزونی در فن آوری رشد می کنند، آنها تجربه های دیجیتالی سریع و یکپارچه را میطلبند و انتظار راه حل های فوری برای نیازهای خود را دارند. در پاسخ ، شرکت ها با تسریع در استفاده از فناوری و ابداع مجدد فرایندها، ساختارهای سازمانی و مدل های کسب و کار. با افزایش سرمایه گذاری در فناوری ، شرکت ها می توانند مزایایی مانند هزینه های کمتر و کارایی بیشتر را مشاهده کنند و با توانایی بیشتری انتظارات سهامداران را برآورده کنند. به عنوان مثال ، یک بانک با دیجیتالی کردن درخواست وام و روند تصمیم گیری خود ، بانک توانست ۷۰ درصد هزینه وام جدید را کاهش دهد و زمان تأیید اولیه را از چند روز به یک دقیقه کاهش دهد (مارکوویچ و ویلموت ، ۲۰۱۴)
در زمینه اهمیت روزافزون فناوری ، چهار “فناوری جدید” – اینترنت اشیا (IOT)هوش مصنوعی (AI) ، یادگیری ماشینی (ML) و بلاکچین – به ویژه قابل توجه هستند. طبق چرخه هایپ گارتنر برای فناوری های نوظهور ، IoT ، AI ، ML و بلاک چین در مرحله پیشرفت یا انتظارات اولیه قرار دارند و پیش بینی می شود که جریان اصلی در چندین سال آینده اتفاق بیفتد در دسترس اکثریت قرار خواهد گرفت و به طور بالقوه جوامع توسعه دهندگان ، دانشمندان داده و معماران را پرورش می دهد (پنتا،۲۰۱۸).
در حالی که بنگاه ها به طور جداگانه از این فناوری های عصر جدید برای فعالیت های بازاریابی و کارهای تجاری استفاده می کنند، آنها اخیراً شروع به بررسی کاربرد یکپارچه این فن آوری ها در استراتژی های بازاریابی کرده اند. تغییر قابل ملاحظه ای به سمت کسب و کار داده شده و استراتژی های بازاریابی وجود دارد ، شرکت ها را به سمت استفاده از قدرت فن آوری های عصر جدید برای تحریک همه واحدهای تجاری خود ، به ویژه بازاریابی سوق می دهد. پتانسیل فناوری های عصر جدیدادغام داده ها از منابع مختلف و استخراج این داده ها با استفاده از تکنیک های پیشرفته برای استخراج بینش قدرتمند ، شرکت ها را تشویق کرده است که فن آوری های عصر جدید را دقیقاً بررسی کنند. علاوه بر این ، شرکت ها علاوه بر استفاده از آنها برای حل مشکلات موجود یا افزایش توانایی های موجود ، در حال درک فرصت های شغلی جدیدی هستند که این فناوری های عصر جدید فراهم می کنند. امروز مشتریان انتظار دارند تجربه هایی بدون زحمت ، تلاش و یکپارچه در نقاط تماس داشته باشند. اگر از نظر استراتژیک استفاده شود ، فناوری های عصر جدید می توانند شرکت ها را قادر به برآورده سازی و حتی فراتر از این انتظارات کنند. آینده بازاریابی در تلاش شرکت ها برای دستیابی به درک جامع از نیازها و رفتارهای مشتریان خود در سراسر سیستم عامل ها، دستگاه ها و محصولات و خدمات متنوع است. از این نظر، بررسی تأثیر فناوری های عصر جدید به طور خاص با توجه به استراتژی های بازاریابی، درک نحوه استفاده از آنها در حال حاضر و شناسایی مناطق بالقوه که شایسته کاوش عمیق تر هستند ، بسیار مهم است. (کومار و همکاران، ۲۰۲۰)

به این مطلب امتیاز دهید
تعداد کل آرا: 1 میانگین امتیاز: 5