بررسی تاثیر ابعاد یکپارچگی بازاریابی بر افزایش بهره وری بازاریابی اینترنتی در میان کاربران شرکت شاتل

چکیده

ایده هماهنگ­سازی کانال­های ارتباطی سنتی و تکنولوژیکی امروزه به یک مفهوم جدید تبدیل شده است. این مفهوم از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ایجاد شده که منجر به ایجاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) گشته است. ایده ارتباطات یکپارچه بازاریابی به عنوان رویکردی ظهور یافت که بر نیاز به اتصال و پیوند تمام وسایل ارتباطی با یکدیگر به صورت هماهنگ تاکید می­کند تا عملکرد آنها را با کارآمدترین روش تضمین کند. هنگام استفاده از این مفهوم در بازاریابی اینترنتی، می­تواند ایجاد ایده­ای در ذهنشان باشد که نقش ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) در بازاریابی اینترنتی به عنوان راهی برای اتصال و پیوند کلیه حساب­های سازمان در وب­سایت­ های بازاریابی باشد به این روش که یکی از آنها دیگری را مخاطب قرار می­دهد و بازخورد مستقیم به طرف مربوطه ارائه می­گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش­های کاربردی است، به‌عبارت‌دیگر پس‌ از انجام آزمون ­های آماری و بحث و نتیجه‌گیری می‌توان بررسی تاثیر ابعاد یکپارچگی بازاریابی بر افزایش بهره وری بازاریابی اینترنتی در میان کاربران شرکت شاتل را موردبررسی قرارداد. همچنین این پژوهش از نظر روش جمع‌آوری اطلاعات جزء پژوهش های توصیفی و از نوع پیمایشی هست و ازآنجایی‌که این پژوهش در یک محیط واقعی یعنی شرکت شاتل فعالیت دارند انجام خواهد شد، جزو پژوه­ش های میدانی به شمار می­رود. همچنین نتایج حاکی از رد تاثیر پیام­های ارتباطی و ترویج بر روی کارایی بازاریابی مبتنی بر اینترنت و تائید شدن تمامی فرضیه­ ها است.

واژگان کلیدی:

ارتباطات یکپارچه بازاریابی، پیام­های ارتباطی، تبلیغات رسانه­های جمعی، ترویج، بازاریابی مستقیم، روابط عمومی، بازاریابی آنلاین، کارایی بازاریابی مبتنی بر اینترنت

مقدمه

بازاریابی یکی از مهم­ترین فعالیت­هایی است که سازمان­ها به­واسطه­ی دوره زمانی عملیات خود انجام می­دهند. با این حال، در طول زمان، به نظر می­رسد که پیشرفت تکنولوژیکی روش فعالیت سازمان­ها، بازار محصولات یا خدمات آنها و ارتباط با مشتریانشان را تغییر داد.

در حوزه بازاریابی، هیچ تردیدی وجود ندارد که سازمان باید از بهترین روش برای برخورد با مشتریان خود و ایجاد روابط قوی با آنها جهت افزایش تعاملشان و در عین حال افزایش ارزش بازار سازمان آگاه باشد. بر این اساس، محققان و پژوهشگران بهترین روش برای رسیدن به حداکثر سطح ارتباط با مشتریان را تعیین کرده­اند؛ ساختار اصلی این انتخاب در ارتباطات است. با پیشرفت تکنولوژیکی که در بسیاری از جنبه ­های زندگی رخ داد، به نظر می­رسد که ارتباطات بیش از یک راه واحد داشته باشد؛ می­توان آن را از طریق اینترنت و سایر رسانه ­های ارتباطی انجام داد. ایده برقراری ارتباط را می­توان با ایجاد یک هماهنگی بین کانال­های ارتباطی تکنولوژیکی همراه با ابزارهای ارتباطی سنتی محقق ساخت که منجر به هماهنگی و همگامی در برقراری ارتباط با مشتریان می­شود (Grönroos, 2004).

ایده هماهنگ­سازی کانال­های ارتباطی سنتی و تکنولوژیکی امروزه به یک مفهوم جدید تبدیل شده است. این مفهوم از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ایجاد شده که منجر به ایجاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) گشته است (Winter & Sundqvist, 2009). ایده ارتباطات یکپارچه بازاریابی به عنوان رویکردی ظهور یافت که بر نیاز به اتصال و پیوند تمام وسایل ارتباطی با یکدیگر به صورت هماهنگ تاکید می­کند تا عملکرد آنها را با کارآمدترین روش تضمین کند. هنگام استفاده از این مفهوم در بازاریابی اینترنتی، می­تواند ایجاد ایده ­ای در ذهنشان باشد که نقش ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) در بازاریابی اینترنتی به عنوان راهی برای اتصال و پیوند کلیه حساب­ های سازمان در وب­سایت ­های بازاریابی باشد به این روش که یکی از آنها دیگری را مخاطب قرار می­دهد و بازخورد مستقیم به طرف مربوطه ارائه می­گردد.

براساس استدلال بالا، تکنولوژی تبدیل به عامل مهمی شده است که کسب و کار را به جلو پیش می­برد. امروزه همه چیز در زندگی ما می­تواند از طریق اینترنت مدیریت شود، از جمله پزشکی، آموزش، بانکداری و معاملات دولتی. مفهوم تکنولوژی بسیار مهم است زیرا بستر ارتباطی بین تولیدکننده و کاربر نهایی را تسهیل می­کند. علاوه بر این، در ارائه امکانات ارتباطی با کمترین هزینه و بهترین سود کمک کرده است. مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی، یک نظریه مهم در حوزه بازاریابی می­باشد. ارتباطات یکپارچه بازاریابی یا به اصطلاح IMC توسط هاوکینز، بولمر و ایگل (۲۰۱۱، ص ۵) تعریف شده است. IMC را به عنوان “برنامه­ریزی و اجرای تمام انواع پیام­های تبلیغات­مانند، و پیام­های ترویجی انتخاب شده برای نام تجاری، خدمات و یا شرکت، به منظور یافتن مجموعه­ی مشترکی از اهداف ارتباطی، و یا به طور خاص، برای حمایت از یک موقعیت واحد” تعریف کرده­اند. اما، در جریان این نظریه یا مفهوم، ممکن است این پرسش مطرح شود که چگونه این مفهوم می­تواند بر بازاریابی آنلاین یا بازاریابی مبتنی بر اینترنت تاثیر بگذارد؟ تحقیقات کنونی به دنبال درک ارتباط بین ارتباطات یکپارچه بازاریابی و بازاریابی مبتنی بر اینترنت و چگونگی تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر بازاریابی آنلاین در موج اخیر توسعه تکنولوژیک هستند.

به این مطلب امتیاز دهید
تعداد کل آرا: 3 میانگین امتیاز: 4.7